Tuesday, August 10, 2010

2009 - ekspedisi Yong Belar & Charlie Pondok

oleh Din Jambu.. : )
- september 2009

Ekspedisi kali ini melibatkan seramai 22 manusia berbilang lelaki dan perempuan yang berjaya menawan Gunung Yong Belar yang merupakan ketiga tertinggi di Semenanjung Malaysia (salah satu G7) 2181 m

16 NOVEMBER 2009 ,Isnin

5.45pg- Tiba di Kampung Raja sambil tubuh masing2 sudah terasa bahang kesejukkan. Solat Subuh dan bersiap untuk memulakan xpdc.

6.30pg-Kami memulakan xpdc dari Surau Kampung Raja (kat surau ni la aku tertinggal selipar, baru beli....mangkuk betul!! ) ke Blue Valley Dam dengan menaiki 4WheelsD yg sangat mengujakan macam roller coaster. Memang sejuk nak mampos dlm perjalanan ke sana.

7.00pg- Tiba di Blue Valley Dam. Nyam3.... makan2. Beralaskan perut dengan roti gardenia n air teh sebelum memulakan perjalanan.

8.00pg- Trek bermula dengan 250 anak tangga (45 darjah kecerunan tangga) sebelum bertemu dengan paip air pvc yang panjang , kuat , licin serta anak sungai.

9.30pg- Teruskan perjalanan ke Pintu Rimba yang merupakan permulaan sebenar trek ke Gunung Yong Belar.Permandangan dari sini sangat menarik, dpt melihat bukit2 kehijauan Perjalanan menemukan kami beberapa puncak kecil termasuk bukit Botak. Trek agak berlumpur dan berselut serta basah tapi masih lagi tidak ekstrim berlumpur, mungkin kerana cuaca hari sebelumnya tidak hujan. Perjalanan yang biasa ,tidak terlalu mencabar.
12.10tgh- Tiba di Kem Tudung Periuk sambil perut sudah bergoncangan kelaparan. Masak ,makan tghari n solat zuhur . Menu tghari: sardin n sayur kobis goreng.

2.00ptg- Gerak ke Kem kasut

6.45ptg- Tiba di Kem kasut sejam lebih awal yang dijangka dan berehat sebentar . Di sini terdapat punca air untuk dibekalkan ke puncak Yong Belar nanti. Punca air berada agak jauh di bawah Kem Kasut sehinggakan kami perlu untuk membuat rantaian membaling botol air dari punca air ke kem kasut. Peserta masing2 membawa lebih kurang dan lebih dua botol air besar untuk dibawa ke puncak dengan tujuan memasak malam n sarapan esok pagi , berhadas n mengambil wuduk.

7.20mlm- Oleh disebabkan perjalanan ke puncak Yong Belar mengambil masa dua jam lebih lagi dan akan tiba waktu malam, Empat manusia yang memegang flysheet dan tali (fahmi , azim, ,aku n capt) perlu 'shoot' lebih awal dan cepat bersama guider supaya pancang dan khemah flysheet akan disiapkan awal. Perjalanan malam agak membahayakan kerana trek sukar untuk dikesan dan ditambah pula keadaan yang sejuk, berlumpur dan berselut. Masa ni aku lapar n mengantuk gila babeng.

10.10mlm- Kami berlima di depan tiba lebih awal dan terus membuat pancang dan dirikan khemah flysheet sementara menunggu manusia lain tiba di puncak Gunung Yong Belar. Mujur cuaca agak elok dan tidak hujan, hanya berangin sejuk. Aku berusaha membuat pancang wlaupun dahan pokok ala2 bongsai kat puncak keras nak mampos. Terima kasih la kat Guider, ABg Am suluh torchlight masa aku buat pancang.

10.30mlm- Peserta lain tiba di puncak dengan wajah kelegaan, akhirnya berjaya tiba di Gunung Yong Belar. Kemudian, mereka menghulurkan tangan dan meringankan beban sama2 mendirikan khemah. Msak & Makan, solat Maghrib dan tido.......... Menu malam: telur dadar n sayur tom yam

12.30mlm- Sebelum tido, group aku, Yad masak nasik sebab esok nk sarapan nasi goreng. Hari yang memenatkan dan menyenyakkan.... Ramai sungguh manusia yang berdengkur.... HAHAHAAA

17 NOVEMBER 2009, Selasa
6.00pg - Nuruddin dgn rasa penuh tanggungjawab,bersemangat dan langsung tiada perasaan bersalah mengejutkan kami. Bangun2... haha... Betapa sejuk nak mengambil wuduk.....
Menu sarapan pagi ini adalah nasi goreng ....

8.00pg- sesi bergambar di puncak Gunung Yong Belar dan warming up. Agak menyedihkan, sunrise dilindungi oleh pokok bongsai. Memang xnampak la..... damn rugi!

9.00pg- Hari ini perjalanan ke puncak Charlie Pondok. Kaki aku sudah mula melecet , lupa nak gigit kasut getah baru aku beli....

1.25ptg- Tiba di puncak Gurkha .Sebelum sampai ke Kem Gurkha ini akan memalui tiga puncak yang di kenali Puncak Batu,puncak Ponco dan puncak..? lupa da...

4.00ptg- Tiba di Kem Gurkha.Kem yang terkenal dan menyimpan byk kisah misteri nusantara. Memang keras n kasar Kem GUrkha sebab itu kitaorg xstay tido cni... Solat dan makan tengahhari. Menu : Telur masak kicap n sayur kobis grg. Juga merupakan tempat sumber air sebelum sampai ke puncak Charlie pondok.

5.45ptg- sambung hiking. perjalanan boleh dikatakan sentiasa berlumpur dan berselut. mencanak, turun, mencanak, turun..... Main redah.... juga berjumpa dgn beberapa puncak kecil....

7.00mlm- berhenti sebentar untuk mengelakkan apa2 kejadian di waktu senja. angin bayu sejuk dah mula tiup badan kami...

7.15mlm- sambung hiking dlm kegelapan malam. Lampu aku pulak malap mase tuh. aku berada di depan n follow guider n malangnye mereka di belakang sangat la lambat menyebabkan aku terppisah antara fahmi di belakang dan guider di depan . Aku bergerak keseorangan. Naik seram dowh.., mase tuh maghrib dol! bergerak sorang2.. xke gile camtu... Dalam otak aku dah terpikir bukan2 da, hutan kan banyak makhluk halus, nasib baik la guider yang tunggu kat nun depan sana mmg real punya org, abg am. kalo aku follow bende lain, mati den!

8.40mlm- Kmi tiba di Puncak Charlie Pondok dengan hujan baru sahaja mahu turun renyai2. Then, cool down kan diri , pasang flysheet,khemah..... Hujan agak lebat dan sangat3 menyejukkan. Tanah lembab, basah dan bertakung air. Angin sejuk memang sentiasa bertiup. Malam ni group kami masak maggi je, malas nak masak nasi, leceh, lagipun hujan..... Dalam waktu itu, salah seorang dari kami telah terkena hipotermia yang mana keadaan sejuk yang melampau dalam diri. Mujur keadaan agak terkawal. Sumpah, sejok nak mampos! aku xtipu....

18 NOVEMBER 2009 ,Rabu

6.30- Aku bangun dalam kedaan badan aku berada di tengah2 foamate. Badan aku menggelungsur ke bawah ketika sedang tidur oleh sebab keadaan tanah yang tidak rata. Lagi skali, penyeksaan mengambil air wuduk.. sejuk giler...
Bersarapan mihun goreng n air teh....

9.30pg- Hari ini merupakan hari terakhir ekspedisi. Perjalanan yang amat menyakitkan kaki aku yg melecet dan mula membengkak. Bahu dan pinggang juga mula rasa sakit. Dari puncak carlie podok, perjalanan menuruni memaksa pmengambil masa yang lebih lama disebabkan keadaan trek yang licin, basah, bercerun, berlumpur dan sempit. Sungguh kerap kami merangkak dalam perjalanan hari ini. Ramai juga yang tergelincir jatuh .

10.30pg- tiba di water point.

11.15pg- kami tiba di batu triangle yang merupakan sempadan bagi tiga negeri iaitu kelantan, pahang dan perak. Berehat di sini agak lama disebabkan terdapat seorang daripada peserta injured mentally. Amik gambar pon banyak jugak. Memang posing maut walaupun penat. Pemandangan agak menarik dan cantik dr sini.

2.15ptg- Puncak sixty fourty

2.20ptg- sambung perjalanan. ketika ini, trek tidak lagi mencabar dan berlumpur. Hanya sedikit trek yang memerlukan mencanak. walaupun kaki masing2 sudah mula cagu ,bengkak, merekah serta melecet, kami teruskan perjalanan kuatkan mental. SEjurus kemudian, kami melalui anak sungai yang banyak berbatu dan paip PVC.

5.00ptg- Kami akhirnya sampai di destinsi penghujung iaitu jalan bertar yang agak berdekatan dari Blue Valley DAM. Masing2 keletihan dan kelaparan kerana kami skip lunch disebabkan mahu tiba sebelum senja. Dalam pada itu, tiba2 salah seorang dari peserta ditegur dan dirasuk oleh makhluk di hutan sana. Keadaan terkawal ketika itu kerana badan mangsa dalam keletihan.

5.30ptg- 4WD tiba dan membawa kami pulang.

6.30ptg- ke surau Kayangan Berinchang untuk berhenti solat jamak asar dan zuhur. Mangsa yang tadi tenang dan tidak meracau tiba2 menjerit dan meracau di tengah2 jalan raya. Mujur rakan yang lain sentiasa memaut badan mangsa. Mangsa menjerit2 mahu kembali ke hutan tadi mahu berjumpa dengan nenek.

8.30mlm - Gangguan makhluk halus tadi akhirnya dpt dikeluarkan dgn bantuan seseorang di surau tersebut.

9.25mlm - Nuruddin akhirnya membatalkan rumah yang sepatutnya kami sewa untuk bermalam kerana sudah agak malam dan keadaan mangsa yang trauma dan kletihhan.

9.45mlm- Bermalam di transit IPD Cameron Highland yang berdekatan dengan surau tadi. Mujur keadaan mangsa dan peserta lain selmat .

19 NOVEMBER 2009 Khamis

Sebelum pulang kami singgah di Kea Farm, memborong strawberi, jagung, asam, teh, coklat dan lain2 dari cameron highland.

Ekspedisi kali ini adalah paling terbaik dan best yang pernah aku join. Semua peserta sporting dan best. Trekking malam paling mengujakan. Pengalaman berhadapan dgn mistik juga amat memberikan pengajaran bagi kami. Ekspedisi kali ini amat dramatik bagi aku dan tidak dapat digambarkan dengan kata2. Best giler!!!!